Et stigende antal medarbejdere er i vid udstrækning selvledende og skal begå sig i relativt flade organisationer. Så meget desto vigtigere er det, at lederen sætter en klar ramme for arbejdet. Her er fire spørgsmål, som enhver leder skal kunne svare tydeligt på.
Artiklen bringes i samarbejde med DJØF og er skrevet af Martin Brandt Friis, virksomhedsrådgiver & ekstern lektor, Copenhagen Business School. Udgivet 2. juni 2020.
Der er ingen tvivl om, at selvstyrende grupper og uddelegering kan være effektive organisationsformer og tilføre en organisation agilitet, højne engagementet, udvikle kompetencer samt skabe solide resultater og ’tættere på kunden’-beslutninger.
Der kan derfor være mange forretningsmæssige fordele ved at arbejde med disse værktøjer og organisationsformer – men der er også en bagside af medaljen og en dyr regning, der skal betales, hvis ikke det ledes solidt og gedigent!
En regning, der i første omgang lander hos medarbejderne, og som kommer til udtryk via faldende engagement, forvirring om retningen og prioriteterne, usikkerhed om, hvad den succesfulde præstation er, og om man passer ind i organisationen på sigt. Og derved også en regning, der efterfølgende lander hos organisationen på grund af medfølgende dårligere resultatskabelse og fastholdelsesevne.
For mange medarbejdere er selvledelse og selvstyring derfor blevet en usikker organisation at arbejde i, og en utryg situation at blive bragt i. Det sker i de organisationer, hvor begreberne bliver en erstatning for reel ledelse og tydelighed. Ledelsen abdicerer, og efterlader nogle vigtige ledelsesopgaver hos deres medarbejdere.
Kravene til tydelighed på fire helt afgørende spørgsmål stiger markant, desto mere der uddelegeres og arbejdes med lokalt selvstyre! Lederen har ansvaret for tydelighed på disse fire spørgsmål, og det er afgørende for både lederens og medarbejderens succes, at de besvares.
Her er de fire håndfaste spørgsmål, som alle medarbejdere har krav på at kende svaret på, og som samtidig giver lederen mulighed for at være leder, uden at det går ud over uddelegering og selvledelse.
Spørgsmål 1: Hvilke resultater skal jeg skabe?
Hvis man er i tvivl om, hvilke resultater man skal levere, så kaster mange sig over det, de tror, haster, men som måske ikke er det vigtigste. Men det må aldrig blive en gætteleg at være på arbejde!
Derfor har medarbejderen krav på, at lederen er meget tydelig og knivskarp på, hvilke resultater der skal opnås, til hvilken tid og i hvilken kvalitet.
Lederen skal – helt eksplicit – kunne svare på, hvad medarbejderen bliver målt og vejet på, og det er lederens opgave at være tydelig på det område.
Man kan som leder være heldig, at medarbejderne på eget initiativ insisterer stærkt på at kende egne eksplicitte resultatmål, men sker det ikke, er det lederens opgave at kommunikere klart og tydeligt om de forventede resultater.
Spørgsmål 2: Hvordan hænger resultaterne sammen med organisationens strategi og vision?
Det er meget vanskeligt at bidrage til indfrielsen af en strategi og vision, man ikke kender. For at kunne arbejde succesfuldt med egne opgaver har medarbejderen derfor brug for at kende til den sammenhæng, opgaverne indgår i.
Når opgaver og mandater bliver skubbet ud i organisationen, og medarbejderne skal afgøre, om de skal vælge A eller B, skal de kende til strategien og visionen for at have et oplyst beslutningsgrundlag. Hvis ikke, er der alvorlig risiko for, at de træffer beslutninger, der arbejder i en anden retning end den, ledelsen ønsker.
Som leder skal man derfor sørge for at kommunikere disse ’guiding points’ for medarbejdernes prioriteringer og det, som kæder deres arbejde sammen med arbejdet i den øvrige organisation. Ud over at gøre medarbejderne mere succesfulde i deres arbejde, vil det også give dem større tilfredshed i arbejdet, da de kan se og opleve de nødvendige sammenhænge.
Artiklen fortsætter under billedet.