Kantine- og cateringvirksomheden Jespers Torvekøkken har været på en opsigtsvækkende vækstrejse de seneste år. Men udviklingen er også gået så stærkt, at topledelsen måtte indse, at en hær af mellemledere stod med et presserende uddannelsesbehov. Derfor indledte ledelsen et samarbejde med CfL om et skræddersyet forløb.
Af Nikolai Steensgaard, erhvervsjournalist, marts 2024.
Når virksomheder finder nøglen til at låse et marked op, kan udviklingen pludselig gå meget stærkt. Nogle gange er væksten endda så voldsom, at den ender med at presse organisationen – og reelt skaber et akut behov for efteruddannelse af en ledergruppe.
Den situation har man oplevet i Jespers Torvekøkken. Den i dag landsdækkende kantine- og cateringvirksomhed har på fire år næsten tredoblet både bruttofortjeneste og medarbejderantal til henholdsvis 212 mio. kr. og 400 ansatte. Det er med andre ord gået rigtig stærkt.
Divisionschef Anders Steengaard Leer blev ansat for halvandet år siden til at tøjle kantinedivisionen i virksomheden. Med en bomstærk baggrund fra detailhandlen fik han hurtigt identificeret en udfordring, som den heftige vækst havde skabt. Udfordringen var reelt kombinationen af to ting, fortæller han.
”Tidligere kendte alle stort set hinandens fornavne, men det er jo umuligt i dag. Vidensdelingen er derfor blevet presset. Samtidig er det en branche med stor faglig stolthed og passion. Det betyder, at fokus hos køkkencheferne måske mere ligger på madkvaliteten – og ikke ledelsesdisciplinen i sig selv,” siger han og tilføjer:
”Det kunne vi se, potentielt ville blive et problem. Derfor fik vi tilrettelagt et forløb for vores køkken- og kundechefer for at give dem viden, værktøjer og rum til refleksion over deres rolle. De skal jo ikke kun lave god mad – de skal også skabe gode oplevelser for deres medarbejdere.”
Skræddersyet forløb
Divisionschef Anders Steengaard Leer kendte til CfL, Center for Ledelse, fra tidligere ledelsesjob. Han fik CfLs seniorrådgiver Mette Groos Lønsted til at tilrettelægge et skræddersyet forløb til Jespers Torvekøkken, som hun eksekverede i samarbejde med seniorrådgiver Thomas Skelbo.
Forløbet begynder efter sommeren 2023 og sluttede i januar i år. Det bestod af tre moduler – hver af to dages varighed og målrettet køkkencheferne for de enkelte kantiner. Derudover var der tilrettelagt et forløb med et ekstra todages-strategimodul til bl.a. virksomhedens kundechefer, som hver er ansvarlig for ca. ti kantiner.
Designet betød, at både ledere, det vil sige køkkencheferne, og deres ledere - kundecheferne - med 14 dages mellemrum blev introduceret til de samme teorier og metoder. Det har været med til at skabe et fælles sprog og implementering i praksis.
Modulerne var:
- Led dig selv: I første modul vendte deltagerne blikket indad. Bl.a. for at udforske egen profil, kommunikationsevner, styrker og svagheder. Grundlæggende ledelsesprincipper blev gennemgået.
- Led andre: Andet modul fokuserede på ledelse i praksis. Bl.a. hvordan man fremmer motivation, engagement og trivsel via forskellige værktøjer, herunder hvordan man leder situationsbestemt.
- Led dit team: Tredje modul trak perspektivet højere op. Emner var bl.a. mål og resultater, principper for kommunikation og forandringsledelse samt psykologisk tryghed.
Efter hvert modul fik mellemlederne til opgave at udforske det tillærte i praksis, hvilket de så kunne diskutere til det efterfølgende modul. 18 køkkenchefer var gennem forløbet, hvilket udgør en femtedel af den samlede gruppe. Derudover deltog 14 andre ledere. Og det slutter ikke her, siger divisionschefen.
”Resultatet har været enormt positivt. Vores mellemledere vil have mere af den slags, og det arbejder vi på at gøre til virkelighed. Vi anskuer faktisk første hold som et grundlag for, hvordan vi uddanner vores ledere. Det bliver simpelthen vores lederuddannelse for køkkenchefer fremadrettet,” siger Anders Steengaard Leer.
Artiklen fortsætter under boksen.