High performance teams – eller højtydende teams – er kendetegnet ved at arbejde effektivt og opnå de ønskede resultater for en organisation. At blive et højtydende team forudsætter, at der også arbejdes bevidst med en række andre faktorer som psykologisk tryghed og konflikthåndtering.
Af Heidi Saastamoinen Lund, december 2024
High performance teams er ønskværdige i enhver sammenhæng, hvor en gruppe arbejder sammen mod et fælles mål. Højtydende teams arbejder mere effektivt, og de skaber bedre resultater. Som leder har du uden tvivl interesse i at sikre netop dette – og hvordan du griber processen med at skabe et high performance team an, kan du læse mere om i denne artikel. Du kan bl.a. få mere viden om:
- hvad et high performance team er, og hvilke fordele det medfører.
- hvordan psykologisk tryghed udgør fundamentet for teamsamarbejdet.
- konflikthåndtering, og hvorfor det er afgørende for high performance teams.
- de fem dysfunktioner, der kan forhindre teamet i at lykkes.
- person- og teamprofiler samt deres betydning og brug i teams.
- hvordan professionel teamudvikling kan hjælpe dig på vej.
Hvad er high performance teams?
Når vi konsulterer litteraturen om teams og teamudvikling, finder vi mange bud på, hvad der kendetegner et high performance team.
Essensen er der dog enighed om: Et high performance team er et team, der arbejder effektivt og opnår de mål, det arbejder hen imod. Den stærke performance er funderet i en teamkultur med tillid, hensigtsmæssig konflikthåndtering og klarhed om egne og andres roller som bærende elementer.
Ledelse er også essentiel i arbejdet med at skabe high performance teams, idet du som leder bl.a. skal gå forrest og skabe rammerne for, at teamets medlemmer føler sig trygge nok til at byde ind med deres tanker og faglighed. Det kan du læse mere om i afsnittet om psykologisk tryghed.
Fordelene ved high performance teams
Det vigtigste for et team er naturligvis at nå sine mål. Men teams består ikke kun af en stræben efter resultater; de består først og fremmest af mennesker. Derfor er de menneskelige aspekter lige så vigtige at tage i betragtning, og her er der både noget at vinde for organisationen og for teamets medlemmer. I et high performance team oplever medlemmerne større arbejdsglæde, tryghed og motivation.
Fordelene ved high performance er mange, men nogle af de væsentligste er:
- Teamet opbygger en tillidsfuld kultur. Når teammedlemmerne ikke er bange for negative konsekvenser, hvis de begår fejl, tør de byde ind med deres tanker og idéer. Et trygt miljø betyder også, at uenigheder behandles konstruktivt uden at udvikle sig til ubehagelige konflikter. Tværtimod bidrager de til en bedre opgaveløsning, fordi flere perspektiver bliver inddraget.
- Den enkelte føler sig motiveret og føler et ansvar for opgaven. I et high performance team er alle medlemmer motiverede for at løse opgaven på den måde, der gavner det fælles bedste. De mærker en glæde ved deres arbejde, tager ansvar og føler sig forpligtede til at nå deres mål.
- Større effektivitet og bedre resultater. Det ligger næsten i navnet, at high performance teams er dem, der præsterer bedst. Fordi der arbejdes bevidst med kultur, samarbejde og mulige forhindringer, har teamet de bedste betingelser for at lykkes.
Psykologisk tryghed er fundamentet for et high performance team
Psykologisk tryghed – undertiden også kaldet psykologisk sikkerhed – er et begreb, der har vundet større og større indpas gennem de senere år. Det er ikke et nyt begreb, men dets vigtighed bliver i stigende grad anerkendt blandt ledere. Og det med god grund.
Hvad er psykologisk tryghed?
Psykologisk tryghed kan betegnes som det fundament, det effektive teamarbejde hviler på. Kort fortalt handler det om, hvordan vi vurderer de mulige konsekvenser af vores adfærd i en gruppe. Frygter vi negative konsekvenser som at blive gjort til grin, virke uvidende eller blive ekskluderet fra gruppen, er vi mindre tilbøjelige til at byde ind. Det betyder, at vi ikke tør sige vores mening, stille spørgsmål, indrømme fejl eller bidrage med vores viden.
Konsekvenserne af lav psykologisk tryghed kan være fatale for et teams resultater. Når vi holder vores viden, undren og fejl for os selv, går teamet glip af muligheden for at lære. Vi kommer ikke frem til de bedste løsninger, fordi den samlede viden bliver mindre. Det påvirker kvaliteten af det arbejde, teamet er i stand til at yde.
Sådan bidrager du som leder til psykologisk tryghed
Som leder bærer du en stor del af ansvaret for, at dit team oplever psykologisk tryghed. Den anerkendte Harvard-professor Amy Edmondson har defineret tre steps, du som leder kan bruge i dit arbejde med at skabe en tryg kultur for dit team:
- Sæt de rigtige rammer
- Invitér til deltagelse
- Reagér konstruktivt på input
At sætte de rigtige rammer indebærer bl.a., at du fremhæver, at alles bidrag er vigtige og værdsatte. Afstem også forventninger til, hvordan I i teamet håndterer fejl og usikkerhed.
Når du inviterer til deltagelse, husker du at stille nysgerrige spørgsmål og opfordre teamet til at deltage. Du kan også selv gå foran som det gode eksempel ved at fortælle om dine egne usikkerheder eller tidligere fejl. På den måde gør du det mere trygt for teammedlemmerne at fortælle om noget sårbart.
At reagere konstruktivt har flere facetter. For det første skal du huske at lytte, være anerkendende og takke teammedlemmerne for deres bidrag. Husk især at være konstruktiv, hvis teammedlemmerne italesætter fejl og usikkerheder. For det andet skal du sætte tydelige grænser i teamet, så der ikke er tvivl om, hvilken adfærd der er ønsket. Det giver tryghed, at rammerne er klare, og at alle bliver holdt ansvarlige.