”Verden går ikke i stå”
Da statsministeren for fire uger siden lukkede landet ned og erklærende undtagelsestilstand, udgav CfL ”8 anbefalinger om kriseledelse”. Artiklen var skrevet på baggrund af input fra en lang række ledere, og vi har også sidenhen været i tæt dialog med virksomheder og ledere på forskellige niveauer om mulige konsekvenser af covid-19.
En af dem er Scleroseforeningen, der i lighed med andre virksomheder tidligt i kriseforløbet valgte at fastholde planlagte aktiviteter og afvikle dem virtuelt. Det har foreningens direktør aldrig tvivlet på, men han har også et andet væsentligt budskab på hjerte:
”De mange akutte opgaver ændrer ikke ved, at vi som ledere skal have det lange lys på. Vi forbereder os stadig på de strategier og udviklingsplaner, vi har lagt for Scleroseforeningen, og det var også derfor, vi holdt fast i et udviklingsseminar med CfLs deltagelse.”
”For alle i hele samfundet er det her altomvæltende, men verden går ikke i stå. Derfor må vi stadig arbejde hen i mod, hvad der skal ske, når det hele bliver mere normaliseret – om det så bliver om en måned eller to eller tre, eller et halvt år. Det vigtige er, at vi bevæger os hen imod de mål, som ligger der. Nu skal vi bare lære at gøre det på en anden måde,” siger Klaus Høm.
Læs også: Derfor skal du gennemføre virtuelt
Digital acceleration
Scleroseforeningen har meget høje ambitioner, ikke mindst når det gælder digitale tilbud til medlemmerne.
”Vi har arbejdet meget intenst med digitalisering det seneste halve år. Det er klart, det bliver forsinket nu, hvor alt det akutte har krævet vores opmærksomhed, men det ændrer ikke på vores mål, og den måde vi gerne vil udvikle vores tilbud på.”
”Fremover skal langt flere af vores tilbud til medlemmerne være digitale, og lige nu kan vi ikke andet end at være digitalt tilgængelige. Det er den eneste måde vi kan være til stede på og hjælpe vores patienter på,” siger Klaus Høm og peger på en utilsigtet gevinst ved situationen:
”De erfaringer, vi høster, kan måske i virkeligheden være med til at accelerere implementeringen af beslutninger om digitale tilbud til vores medlemmer.”
Hvordan bruger I CfL?
”Det gør vi på to måder. For det første som vi plejer i forhold til de udviklingsprojekter, vi har. Her hjælper CfL med at drive dem frem.”
”Den anden måde er mere direkte ledelsessparring. Hvordan har den enkelte afdeling, det enkelte team, den enkelte medarbejdere brug for at komme videre under meget usædvanlige vilkår, og hvad kan jeg ledelsesmæssigt gøre? Det taler jeg med Allan Shapiro (seniorrådgiver i CfL, red.) om, og det er han helt oprigtigt fremragende til.”
Kunsten at være aktivt nærværende
Klaus Høm er ikke bleg for at indrømme, at den nuværende situation med ledelse på distancen er en prøvelse.
”Helt personligt betyder det meget for mig at have den fysiske nærhed til medarbejderne. Det har jeg ikke nu, så jeg er i gang med at lære, hvordan jeg kan være en nærværende chef på afstand. Det stiller krav om at være aktivt nærværende,” siger han og giver et eksempel:
”Vores fundraisingchef, der har en ret stor afdeling, har arrangeret virtuelt morgenmøde hver morgen kl. 9. Normalt er det måske kun en gang om ugen, men nu er det hver dag. Det er ikke lange møder, men jeg kan se, at de øvrige chefer er blevet inspireret af initiativet.”
”Det er jo nemt lige at komme til at overse nogen, man normalt ville støde på, når man lige drejede rundt om hjørnet. Nu kræver det selvsagt, at du aktivt opsøger dine medarbejdere, også selv om du ikke har nogen konkret anledning til det. Og også selv om det er utroligt tids- og ressourcekrævende,” siger Scleroseforeningens direktør.
Læs også: 5 anbefalinger til distanceledelse