Krisen accelererer den digitale transformation

Interview med Klaus Høm, direktør i Scleroseforeningen.

Hvordan håndterer danske ledere krisen? Lige nu høster Scleroseforeningen en række erfaringer, der kan være med til at accelerere implementeringen af virksomhedens digitale strategi, men for direktør Klaus Høm er det utrolig vigtigt at have det lange lys på.

Af Pia Fuglsang Bach, 7. april 2020

Der er grund til forsigtig optimisme. Sådan lød det officielt fra statsminister Mette Frederiksen på pressemødet mandag 30. marts, hvor hun bebudede en kontrolleret åbning af Danmark. Første bud på en forsigtig åbning kom ugen efter, men endnu har vi tilbage at se, hvornår og hvordan Erhversdanmark kommer i gang igen.

Uagtet planen er dagligdagen i Scleroseforeningen fortsat præget af akutopgaver, fortæller direktør Klaus Høm.  

Der er sclerosehospitaler, som skal omdannes til coronahospitaler, der er psykolog- og socialrådgiversamtaler med medlemmerne, og så er der rigtigt meget fokus på det økonomiske.

”En stor del af vores midler kommer fra events i form af indsamlinger og fundraising, og det er aktiviteter, der nu er aflyst eller udsat, og jeg forventer ikke, at der vil ske de store ændringer i lang tid,” lyder det fra direktøren, der har sendt samtlige 90 medarbejdere på hjemmearbejde.

Artiklen fortsætter under billedet

”Verden går ikke i stå”

Da statsministeren for fire uger siden lukkede landet ned og erklærende undtagelsestilstand, udgav CfL 8 anbefalinger om kriseledelse. Artiklen var skrevet på baggrund af input fra en lang række ledere, og vi har også sidenhen været i tæt dialog med virksomheder og ledere på forskellige niveauer om mulige konsekvenser af covid-19.

En af dem er Scleroseforeningen, der i lighed med andre virksomheder tidligt i kriseforløbet valgte at fastholde planlagte aktiviteter og afvikle dem virtuelt. Det har foreningens direktør aldrig tvivlet på, men han har også et andet væsentligt budskab på hjerte:    

”De mange akutte opgaver ændrer ikke ved, at vi som ledere skal have det lange lys på. Vi forbereder os stadig på de strategier og udviklingsplaner, vi har lagt for Scleroseforeningen, og det var også derfor, vi holdt fast i et udviklingsseminar med CfLs deltagelse.”

”For alle i hele samfundet er det her altomvæltende, men verden går ikke i stå. Derfor må vi stadig arbejde hen i mod, hvad der skal ske, når det hele bliver mere normaliseret – om det så bliver om en måned eller to eller tre, eller et halvt år. Det vigtige er, at vi bevæger os hen imod de mål, som ligger der. Nu skal vi bare lære at gøre det på en anden måde,” siger Klaus Høm.

Læs også: Derfor skal du gennemføre virtuelt

Digital acceleration

Scleroseforeningen har meget høje ambitioner, ikke mindst når det gælder digitale tilbud til medlemmerne.

”Vi har arbejdet meget intenst med digitalisering det seneste halve år. Det er klart, det bliver forsinket nu, hvor alt det akutte har krævet vores opmærksomhed, men det ændrer ikke på vores mål, og den måde vi gerne vil udvikle vores tilbud på.”

”Fremover skal langt flere af vores tilbud til medlemmerne være digitale, og lige nu kan vi ikke andet end at være digitalt tilgængelige. Det er den eneste måde vi kan være til stede på og hjælpe vores patienter på,” siger Klaus Høm og peger på en utilsigtet gevinst ved situationen:

”De erfaringer, vi høster, kan måske i virkeligheden være med til at accelerere implementeringen af beslutninger om digitale tilbud til vores medlemmer.”

Hvordan bruger I CfL?

”Det gør vi på to måder. For det første som vi plejer i forhold til de udviklingsprojekter, vi har. Her hjælper CfL med at drive dem frem.”

”Den anden måde er mere direkte ledelsessparring. Hvordan har den enkelte afdeling, det enkelte team, den enkelte medarbejdere brug for at komme videre under meget usædvanlige vilkår, og hvad kan jeg ledelsesmæssigt gøre? Det taler jeg med Allan Shapiro (seniorrådgiver i CfL, red.) om, og det er han helt oprigtigt fremragende til.”

Kunsten at være aktivt nærværende

Klaus Høm er ikke bleg for at indrømme, at den nuværende situation med ledelse på distancen er en prøvelse.  

”Helt personligt betyder det meget for mig at have den fysiske nærhed til medarbejderne. Det har jeg ikke nu, så jeg er i gang med at lære, hvordan jeg kan være en nærværende chef på afstand. Det stiller krav om at være aktivt nærværende,” siger han og giver et eksempel:  

”Vores fundraisingchef, der har en ret stor afdeling, har arrangeret virtuelt morgenmøde hver morgen kl. 9. Normalt er det måske kun en gang om ugen, men nu er det hver dag. Det er ikke lange møder, men jeg kan se, at de øvrige chefer er blevet inspireret af initiativet.”

”Det er jo nemt lige at komme til at overse nogen, man normalt ville støde på, når man lige drejede rundt om hjørnet. Nu kræver det selvsagt, at du aktivt opsøger dine medarbejdere, også selv om du ikke har nogen konkret anledning til det. Og også selv om det er utroligt tids- og ressourcekrævende,” siger Scleroseforeningens direktør.

Læs også: 5 anbefalinger til distanceledelse 

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Behov for råd og sparring?

Henrik Hvolbøll Eriksen
Senior Relations Manager
T: +45 2565 9000
E: her@cfl.dk

Cristian Willum
Senior Relations Manager
T: +45 51 54 41 04
E: cwg@cfl.dk

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik


Seneste artikler om ledelse

Guide til projekttrekanten

Forståelsen og anvendelsen af projekttrekanten hjælper projektledere med succes. Læs hvorfor i denne guide til projekttrekanten.